Takuu ehdot
Nämä takuuehdot ovat perusta Granimax OÜ:n (jäljempänä myös: myyjä) valmistamia tuotteita ja tarjottavia palveluita koskevan takuun myöntämiselle ja takuuasioiden käsittelylle.
- Myyjän valmistamien tuotteiden ja palveluiden osalta sovelletaan kahden vuoden takuuaikaa.
- Käytetyillä raaka-aineilla, pesualtailla ja tarvikkeilla, joiden myyjä ei ole Granimax OÜ, on kyseisten tuotteiden toimittajan tavallinen takuu.
- Takuuaika alkaa sinä päivänä, kun tuote luovutetaan ostajalle.
- Myyjä takaa, että tuote täyttää valmistushetkellä voimassa olevat tekniset vaatimukset ja tason, eikä siinä ole materiaali- tai valmistusvirheitä. Mikäli mainitut vaatimukset eivät täyty, myyjä sitoutuu korjaamaan ne omalla kustannuksellaan.
- Takuu on voimassa vain, jos ostajan tiedot voidaan tunnistaa myyjän tilaustenhallintaohjelmassa tai jos ostaja esittää kopion ostoasiakirjasta.
- Takuu on edelleen voimassa tuotteen omistajan vaihtuessa, mutta siinä tapauksessa takuun saajan tulee esittää tiedot, joiden avulla osto voidaan tunnistaa (esim. asennusosoite, ostajan nimi).
- Takuu ei kata seuraavia tapauksia:
7.1 Tuotteen asennuksen suorittaja ei ole myyjä. Jos asennuksen on suorittanut toinen yritys tai ostaja itse, vastuu tuotteen kunnosta ja suoritetusta palvelusta siirtyy palvelun suorittaneelle yritykselle tai ostajalle;
7.2 Ostaja ei ole ilmoittanut myyjälle tuotteen puutteista kohtuullisen ajan kuluessa sijaintimaan kuluttajansuojalain mukaisesti.
7.3 Ostaja ei tee yhteistyötä virheen/puutteen korjaamiseksi jättämällä tarvittavat lisätiedot ja todistusmateriaalin (kuvat, videot jne.) esittämättä eikä esitä reklamaatioasiakirjaa.
7.4 Tuotteen aluspinta tai kantava rakenne, johon tuote on asennettu, on siirretty, muuttanut muotoaan, painunut kasaan tai muulla tavoin muutettu, mukaan lukien takuuaikana tehdyt lisäkorjaukset tai muutokset (esim. saniteettiteknisten tai sähköisten muutosten tekemiseksi, lattiaan tai seiniin liittyvät viimeistelytyöt, joiden suorittaminen edellyttää tason tilapäistä siirtoa). Tällaisten korjaustöiden ja muutosten seurauksena aiheutuneista muutoksista ja vahingoista vastaa ostaja;
7.5 Ylivoimaisen esteen (tulva, pyörremyrsky, maanjäristys, salamanisku jne.) aiheuttamat muutokset;
7.6 Käytön aikana aiheutuneet vauriot ja viat, jotka johtuvat käyttö- ja/tai huolto-ohjeen vaatimusten noudattamatta jättämisestä (altistuminen äärimmäisille lämpötiloille tai sääolosuhteille, ultraviolettisäteilylle (kvartsi), fyysinen tai kemiallinen väärinkäyttö, altistuminen hapoille tai emäksille, riittämättömän huollon seurauksena aiheutunut likaantuminen tai vauriot, leikkaamisen, naarmuuntumisen, törmäyksen, iskun tai muun voimakkaan voiman seurauksena aiheutuneet mekaaniset vauriot jne.);
7.7 Mekaaniset vauriot, jotka on havaittu sen jälkeen, kun tuote on luovutettu ostajalle ja joita on jo aiemmin käsitelty asiaankuuluvan reklamaatiotapauksen puitteissa;
7.8 Vahingot, jotka ovat aiheutuneet ostajan tuotteeseen lisäämistä osista tai tuotteen rakenteen muuttamisesta;
7.9 Materiaalin luonnollisista ominaisuuksista johtuvat muutokset tai ympäristövaikutusten aiheuttamat vauriot;
7.10 takuuajan ylittäneet tuotteet;
7.11 tuotetta ei ole maksettu kokonaisuudessaan;
7.12 puutteet, joista ei ole tehty reklamaatiota tuotteen vastaanottamisen jälkeen;
7.13 puutteet, joista ostajalle on ilmoitettu valmistuksen tai asennuksen aikana;
7.14 Rakenne-, kuvio- ja sävyerot. Myyjä käyttää sekä 100 % luonnonmateriaaleja että materiaaleja, jotka on valmistettu yli 90 % luonnonmateriaaleista, joten valmis tuote ja näyte voivat poiketa toisistaan.
Erot esteettisessä ulkonäössä ovat osa tällaisten materiaalien luonnollisia ominaisuuksia eivätkä ne vähennä materiaalin toimivuutta, eikä niitä siksi voida pitää virheenä tai puutteena;
7.15 työtasossa olevat tilapäiset tahrat (sormenjäljet ja muut normaalista käytöstä johtuvat väliaikaiset tahrat);
7.16 Kvartsin käyttö ulkotiloissa;
7.17 Optimaalisesta suositellusta huoneen lämpötilasta (vähintään +15 °C) alhaisemmissa lämpötiloissa asennetussa silikonissa ilmenneet viat ja/tai puutteet;
7.18 Julkisiin tai kaupallisiin rakennuksiin asennetut tuotteet (ravintolat, hotellit, lentokentät, ostoskeskukset, majoitushuoneistot tai kerrostalot jne.).
- Takuun puitteissa virhe/puute korjataan jollakin seuraavista tavoista ja luetellussa järjestyksessä:
8.1 Vian/puutteellisen osan/asennusvirheen korjaus ostohintaa alentamatta;
8.2 Viallisen/puutteellisen osan vaihto ostohintaa alentamatta (myyjä maksaa tuotteen vaihtoon suoraan liittyvät kulut (osa(t), asennus, nostoapu (tarvittaessa), putkityöt (tarvittaessa));
8.3 Viallisen/puutteellisen tuotteen ostohinnan osittainen alentaminen, jos toistuva korjaus ei ole tuottanut toivottua tulosta tai vaihtaminen ei ole mahdollista;
8.4 Asennusvirheen tapauksessa asennushinnan osittainen alentaminen, jos toistuva korjaus ei ole tuottanut toivottua tulosta.
- Mikäli takuuvaatimuksen esittää jälleenmyyjä, monimutkaisemmissa tapauksissa on laadittava kirjallinen reklamaatioasiakirja.
- Myyjä vastaa reklamaatioihin seitsemän (7) kalenteripäivän kuluessa tai jos tarvitaan monimutkaisempaa teknistä asiantuntijalausuntoa, sen jälkeen, kun sen tulokset ovat selvillä.
- Takuun perusteella vaihdetun tai korjatun tuotteen/osan takuu on voimassa tuotteen alkuperäisen takuun ajan.
- Kaikki vaihdetut yksityiskohdat, osat tai tuote kokonaisuudessaan siirtyvät myyjän omistukseen teknisen lisätarkastuksen suorittamista varten.
- Takuun voimassaoloaikana todettujen vikojen/puutteiden korjaamisen järjestää myyjä.
- Korjausta tai huoltoa vaativan tuotteen on oltava puhdas. Jos tarvitaan ylimääräisiä puhdistus- tai huoltotöitä, niistä aiheutuvat kustannukset maksaa tuotteen omistaja.
15 Mikäli tuote on tilattu ostajan ovelle (ilman asennuspalvelua), ostaja on velvollinen tarkastamaan saapuneen tuotteen laadun ja määrän sitä vastaanottaessaan sekä ilmoittamaan myyjälle havaituista puutteista kolmen (3) arkipäivän kuluessa. Ostajan on kirjattava kuljetuksen aikana aiheutuneet vahingot tuotetta vastaanottaessaan. Vastaanottamisen jälkeen vastuu tuotteen kunnosta siirtyy ostajalle.